Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

På inspektion - Matthew

:: Tortola :: Road Town :: Havnen

Go down

På inspektion - Matthew Empty På inspektion - Matthew

Indlæg af Jonathan Man Apr 20, 2015 12:03 am

Jon havde meget på dagsordenen, så han var taget tidligt afsted på denne smukke morgen. Det var stadig en smule køligt; nætterne var kolde, trods dagene var urimeligt varme. Morgentimerne var dagens bedste, ifølge Jon, eftersom temperaturen var helt tilpas og de milde vinde kunne friske en lidt op. Jon havde forladt Fort Cape inden klokken slog ni, og han drog straks ned på havnen. Han var fulgt af to soldater, som altid, der skulle sikre at han kunne stoppe eventuelle problemer og røvere. Soldaterne gik sjældent alene i Road Town - man skulle jo helst være på den sikre side!

"Hvilket skib skal vi inspicere først?" spurgte Jon, da de gik langs havnens moler. Der lå alskens smukke skibe for anker i havnen, og andre mindre både havde lagt til langs molerne. Alle skibene, der skulle inspiceres, lå heldigvis til kajs. Jon var ikke i humør til at løbe rundt fra jolle til jolle, for at komme til de forskellige skibe. Det var nemmest når de lå til lands.
"Alexandria, sir." svarede en af soldaterne bag ham.
"Ah, ja. Hun ligger vidst hernede, ikke sandt?" 
"Jo, sir." svarede soldaten igen.

Alexandria var en smuk brig, nymalet og velholdt. Jon trak på smilebåndet - han nød synet af et smukt skib. Uden invitation steg han ombord, gik op ad planken der førte dem på dækket. Soldaterne fulgte ham i tavshed.
"Goddag, jeg er løjtnant Jonathan Dennings. Jeg er her for at inspicere Alexandria. Hvem er jeres kaptajn?" spurgte han besætningen ombord.
Jonathan
Jonathan
Admin

Antal indlæg : 56
Opholdssted : Road Town, Tortola.

https://jagten.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

På inspektion - Matthew Empty Sv: På inspektion - Matthew

Indlæg af Gæst Man Apr 20, 2015 12:41 pm

Matthew sad på en af skibets kanoner og betragtede sine mænd rydde op fra reb. De havde været mindre uheldige med et lille uvejr, så der var lidt rodet med reb, spande og andet, men hans mænd var godt igang med at sætte det hele på plads. Han havde en hvid skjorte, brune shorts og brune sandaler på. Skjortens ærme skjulte hans højre arm, men venstre ærme var revet af. Han havde solbrun hud som tydelig viste at han var meget ude i solen. Hans lettere krøllede små lange hår hang ned i hans øjne og var lidt fugtigt efter at have vasket saltvandet ud af hans hår og af hans krop.
Han havde et bælte på, hvor en skede var sat fast til. I skeden var der er et prægtigt sværd, der ikke var alt for langt, men heller ikke for kort. Matthews tanker om hvor de næst skulle tage hen blev afbrudt af en irriterende soldat, der kom brasende op på hans skib. Hans mænd så lidt overrasket på soldaterne, da de bare var gået op. Matthews dybblå øjne mødtes med løjtnantens øjne og han hoppede ned fra kanonen. Alle tegn på at de var pirater var væk. Deres flag var erstattet af landets flag, og piraterne havde nogenlunde fint tøj på. De brugte normalt et sort flag med et hvidt A på, men det var lige nu skjult et sted på skibet. De havde skam prøvet dette mange gange. Matthew gik hen imod løjtnanten med et koldt blik. "Løjtnant Jonathan Dennings, det er uhøfligt at stige ombord på et skib, der ikke er deres uden tilladelse." Sagde Matthew roligt, omend ret skarpt, imens han lagde armene over kors. "Jeg er Alexandria's kaptajn. Du kan kalde mig Kaptajn Arandius." Ikke tale om at denne uhøflige løjtnant skulle kende til hans fornavn. Alexandria var malet med hvid maling blandet med lidt sort for pynt.

Matthew nikkede til sine mænd som tegn på at de bare skulle fortsætte deres arbejde, som de så gjorde. De respekterede jo trods alt Matthew. "Før de starter med at inspicere mit skib, så jeg vil jeg lige advare dig og dine mænd. Hvis I ødelægger noget beder I selvom ballade. Soldater eller ej, jeg vil personligt smide jer af, hvis I ødelægger noget." Sagde han inden han viste tegn til dem om at følge med ham. Han gik nedenunder, hvor lasten og mændenes sovested var. "De kan starte her. Jeg vil holde øje med om I opfører jer ordentligt." Det var tydeligt at Løjtnant Bennings havde gjort et dårligt første indtryk på Matthew.

Gæst
Gæst

Indlæg af Jonathan Man Apr 20, 2015 3:43 pm

Jon stirrede lamslået på knægten der påstod at være skibets kaptajn. Han konkluderede hurtigt, at det var en næsvis ung dreng han havde med at gøre, hvilket langt fra gjorde hans arbejde lettere. Jonathans øjne blev smalle men han lod det ulmende temperament hvile for nu. Hvis denne dreng var så vred over en uanmeldt påstigning, så måtte han skjule noget.

"Jeg håber da at De modtog beskeden fra vores bud om, at I ville blive inspiceret her til morgen." sagde han stift, men dog uden hverken direkte eller indirekte frustration. Han havde efterhånden lært at håndtere unge mænd, der troede de var mere end de reelt var. "I så fald ville De vide, at jeg arbejder for Hendes Majestæt Dronningen, og derfor ikke kun har ret men også pligt til at bestige ethvert skib, der ankommer til Road Town. Jeg foreslår derfor at De passer på deres tone, unge mand, for når De adresserer mig så adresserer De også Flådens Admiral samt Deres dronning." Det skulle nok få drengen til at genoverveje sine svar - Jon var trods alt i stand til at beslaglægge skibets varer samt give dem sejlforbud. Denne kaptajn Arandius ville næppe synes om at være strandet i havnen i flere uger. Et let suk forlod Jons læber, da han fulgte den unge Kaptajn under dæk. Det var ikke sådan han havde håbet dagen skulle starte.

Med hænderne bag den ranke ryg, gik han tavs rundt mellem last og hængekøjer. Hans øjne var veltrænede, og trods lyset var knapt, så fangede han det hele. Lasten så forholdsvis ufarlig ud; det sædvanlige ganske enkelt. Hængekøjerne så også ud til at være i fin stand.
"Hvordan var jeres sejlads hertil? Mødte I problemer?" spurgte han imens han fortsatte igennem lastrummet med et dømmende blik. Der var en række spørgsmål som han skulle stille, så nu blev det spændende om den unge Kaptajn havde tænkt sig at samarbejde. 
Jonathan
Jonathan
Admin

Indlæg af Gæst Man Apr 20, 2015 4:31 pm

Irriterende var det eneste ord som kunne passe til Løjtnant Bennings...og var han ikke lige lovlig ung af udseende? Lod de en knægt som ham styre militæret? Så var det da ikke nogen overraskelse, hvorfor de endnu ikke havde fået piraterne ned med nakken! Den tanke morede Matthew lidt, men det var selvfølgelig ikke til at se på ham. "Jeg modtog den ikke." Svarede Matthew, stadig med korslagte arme og øjenene lidt knebet lidt sammen. "Måske nåede jeres budbringer ikke at komme herhen før I ankom." Han trak lidt på skuldrene. "Ih dog, man er lidt fornem, hmm? Du er ombord på mit skib. Du viser respekt og jeg viser respekt." Matthew ville ikke lade denne Løjtnant kommandere rundt med ham på hans eget skib. Matthew sukkede svagt og vinkede lidt afværgende med sin højre hånd. "Hør her, Løjtnant. Jeg bryder mig ikke om folk, der bare går ombord på mit skib. Det er uhøfligt." Men nok om det. Nu skulle de igennem dette, så denne Løjtnant og hans abekatte kunne komme videre.

Lasten var kun mad og lidt drikkevare som hvidvin til de noble mennesker. I nogle af køjerne hvilede et par af mændene sig, som høfligt vinkede til Løjtnanten og hans kammerater. "Vi mødte et skib med pirater, men vi sørgede for at undgå dem, og en mindre storm mødte vi også på vores vej her. Ellers ikke andet." Svarede Matthew imens han holdte skarpt øje med soldaterne.

Gæst
Gæst

Indlæg af Jonathan Man Apr 20, 2015 4:48 pm

Jonathan vendte sig straks mod Matthew. Hvor vovede han at bede om respekt?! Det var nok - Jon lavede et mental notat om, at dette skib pludselig skulle igennem en masse andre inspektioner og ransagninger. Den knægt skulle lære at opføre sig ordentligt.
"Respekt, hmm? Vi får se." hvislede han bittert og skævede til en af soldaterne. De sendte ham mistroiske miner; de brød sig heller ikke om dette skib eller besætningen. Det var tydeligt. Der var ingen grund til at bruge megen tid her - så snart de var færdige, ville han sende en af soldaterne afsted efter forstærkninger. Dette skib skulle ransages. Det var et princip nu.
"Jeg bryder mig ikke om at blive behandlet skidt, blot fordi du har et problem med gæster." svarede han roligt og betragtede kaptajnen. "Det ville først være uhøfligt, hvis jeg gik under dæk uden en invitation," svarede han efterfølgende. "At gå ombord på et skibs dæk, er som at banke på en dør, hr Kaptajn." svarede han roligt. "Du synes måske dine gæster skal stå og råbe til dig inde fra kajen? Det er da først uhøfligt, vil jeg mene." 
Hvorfor forsøgte han overhovedet at lære knægten manerer? Det var tydeligvis spild af kræfter.

"I stødte ind i pirater, siger du? Hvor henne?" spurgte han. "Hvor langt fra kysten?" Det var altid vigtigt at tage notat af piratskibene - det var vigtigt at de ikke kom for tæt på Road Town.

"Og hvem er dit primære klientel?" spurgte han efterfølgende og vurderede endnu engang varerne. Det var udmærkede varer, af høj kvalitet. Hvordan kunne en uforskammet ung kaptajn nogensinde få lov til at sejle med så fin en last? 
Jonathan
Jonathan
Admin

Indlæg af Gæst Tirs Apr 21, 2015 9:33 am

Nu var der dømt krig. Løjtnanten bad selvom det. Misbrugte han ikke sin status lidt, egentlig? Han måtte huske at rapportere Løjtnantens opførsel til dronningen og selvfølgelig det faktum at løjtnanten fejlede i at genkende pirater. Rapporten skulle være anonym, så de ikke fandt ud af hvem det var, og den skulle først blive sendt to uger efter, ellers virkede det mistænksomt.
"Som regel når jeg banker på en dør venter jeg på at ejeren af bygningen siger at jeg må komme ind. Det er kaldt almindelig høflighed, det har du måske hørt om, Løjtnant?" Matthew hævede sit ene øjenbryn spørgende af ham. Det kunne godt være løjtnanten var mega irriterende, men ikke tale om at han ville miste besindelsen. Han skulle tage det roligt ellers tabte han. "Ikke råbe, men før man stiger fuldkommen ombord kunne man jo lige spørge en af mandskabet om man må komme ombord. Hvad hvis vi havde problemer med gulvet og du var kommet til skade?" Han havde set andre skibe som havde haft et dårligt gulv og sømænd der faldt ned gennem gulvet. Det havde aldrig sket på hans skib, men man vidste aldrig.

Matthew tænkte sig lidt om imens han kørte en hånd ned langs venstre side af hans ansigt. "Mhh.. Det var vel.. En time fra kysten vil jeg mene. Det var lige efter stormen, som var cirka tre timer væk herfra." Matthew nikkede bekræftende. Selvfølgelig havde han sejlet igennem en storm, men piratskibe havde han ikke set nogen af udover hans egen. Det var jo en løgn, han kom med der. "Kender du kroen den røde rødspætte? Vi skaffer blandt andet drikkevarer til dem og ofte noget mad." Endnu en løgn, men han havde gjort det så mange gange før at han lød som om det var sandheden, han kom med.

Gæst
Gæst

Indlæg af Jonathan Tirs Apr 21, 2015 11:18 am

Jonathan himlede med øjnene og rystede på hovedet. Det var umuligt at komme igennem til den dreng. Han valgte at lade det hele passere - nogle mennesker var bare ikke til at redde. "Nuvel, jeg vil huske at banke på næste gang jeg besøger Deres skib, Kaptajn." sagde han med et suk. Forhåbentlig ville drengen ikke ophidse sig yderligere over sådan en bagatel. Jon lod fingrene glide langs træværket på siden - der var overraskende nok ingen fugt. Imponerende.
"Jaså?" mumlede han overvejende. Det var ikke uhørt at piraterne sejlede rundt nær storm-kanter, for at vente på uheldige skibe og lette ofre. Det kunne meget vel være sandt, og Jon valgte at tro på kaptajnen. For nu...
"Hun må være hurtig, siden I slap væk." kommenterede han, og talte naturligvis om skibet. De fleste pirater sejlede i skibe med store lette sejl og slanke skibe, der var i stand til at indhente lidt af hvert.
"Den røde... rødspætte?" gentog Jon og vendte sig nu endelig mod Kaptajnen med et skævt smil. "Jeg mindes nu at det er en fugl de har som symbol, ikke en fisk." Detaljer, detaljer. Om det var en spætte eller en rødspætte var vel ligegyldigt - han kunne desuden næppe holde ham tilbage, fordi hans biologiske viden var svag. 
"Jeg så Hun havde kanoner..?" spurgte Jon henledende; det var normalt at kanoner ligeledes skulle inspiceres. Han overvejede, om han gad tale med mandskabet også, trods det ofte var påkrævet. Hvis de var lige så temperamentsfulde som kaptajnen, så kunne det blive en lang fornøjelse. 
Jonathan
Jonathan
Admin

Indlæg af Gæst Tors Apr 23, 2015 10:17 am

I det mindste valgte den unge løjtnant ikke at fortsætte den lettere ubehagelige samtale. Matthew orkede ikke at diskutere det, men han følte det havde været nødvendigt. Bare fordi knægten var løjtnant betød det ikke at han kunne gøre som han ville og sige hvad han ville. Det skulle Matthew gerne gøre klart for ham. "Det er jeg glad for at høre." Matthew nikkede kort anerkendende for at vise han var tilfreds.
"Det er hun skam. Jeg er stolt over hende." Et flygtigt smil bredte sig om hans læber, men som altid forsvandt det hurtigt. Han var ikke typen, der smilede meget. "Jeg bruger det meste af min tid ude på havet, jeg har ikke fuldkommen styr på navnet." han trak lidt på skuldrene. For nu gik det meget godt med ikke at gøre løjtnanten mistænksom.
"Ah ja. Jeg føler mig mere tryg med det. Jeg gider ikke blive angrebet af pirater bare fordi jeg ikke har kanoner. Hvis du gerne vil inspicere dem, så lad os gå ovenpå igen, eller mangler du stadig noget hernede?" Spurgte han, en anelse høfligt, imens han betragtede løjtnanten.

Gæst
Gæst

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

- Lignende emner

:: Tortola :: Road Town :: Havnen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum